Reklamní agentury vám nevytvoří autentický personální marketing!

Jak tvořit autenticitu personalního marketingu?

Když si popíšeme, co obsahuje pojem personální marketing, tak to shrneme do jedné věty: „Je to veškerá komunikace a aktivity, kterou firma vyvíjí směrem ke svým lidem, kteří pro firmu pracují nebo budou pracovat“.

Můžeme začít od inzerátů práce, kariérní inzerce, kariérních stránek, veletrhů, kongresů až po samotné interview, adaptaci nebo rozvázání pracovního poměru, exinterview. Jsou to aktivity a procesy, které v převážné míře obsluhuje personální oddělení ve spolupráci s marketingem a managementem firmy.


Hlavním nositelem sdělení, myšlenek, strategie a vize těchto dvou oblastí musí být především personální oddělení a management.

Proč říci ne reklamní agentuře, při tvorbě personálního marketingu?

– neznalost problematiky trhu práce, prosím nezaměňovat s trhem obchodu

– neznalost problematiky chování kandidáta, nezaměňovat se zákazníkem nebo „koncovým zákazníkem“

– neznalost dat, cílových skupin, publika, demografie trhu práce

– neznalost psychologie ovlivňování a manipulace kandidáta

– neznalost personálních procesů a postupů ve firmě

– neznalost problematiky náboru a personálního řízení, včetně fungování oddělení HR

Co by rozhodně neměla realizovat reklamní agentura ve vašem personálním marketingu?

– reklamní agentura by neměla být nositelem sdělení vaší strategie a vize vašeho personálního marketingu

– reklamní agentura by neměla definovat obsah a tvorbu vašeho employer brandingu – zaměstnanecké značky

– reklamní agentura by neměla tvořit obsah pro firemní blog, sociální sítě a emailing uchazečům, atd.

Když za vámi přijde reklamní agentura s tvrzením, tohle zvládneme, to také umíme, vzpomeňte si na všechny znalosti a zkušenosti, které by pro tuto činnost a správný a kvalitní výstup měla mít.

To samotné firmy se musí naučit především komunikovat uvnitř a ven, definovat jejich poslání, strategii a cíle. Organizace se musí stát unikátní, osobitá, definovatelná a transparentní. Musí vyvinout značné úsilí a práci, aby byl jejich personální marketing vynikající a jejich značka dostatečně silná a atraktivní.

Pokud potřebujete konzultovat a správně uchopit váš personální marketing, jsem Vám rád k dispozici. Již 8 let působím na trhu práce, jako externí náborář a personalista a více než 6 let v marketingu.

 

Personální marketing prakticky

Svěřte personální marketing odborníkům

Nezneužívejte své postavení, nechovejte se bezohledně, neukazujte svou moc, nestupňujte testování uchazečů, neprodlužujte dobu náboru nebo snad nenechte své uchazeče čekat a jakkoli je podceňovat! Kandidáti už toho zažili mnoho, stačí jen záchvěv něčeho negativního a ztratíte nadobro jejich zájem. Personální marketing prakticky není věda, ale vyžaduje plné nasazení.


Důvod proč toto píši jen ten, že chování náboráře, personalisty odpovídá kultuře celé firmy. Pokud je prostředí a atmosféra pohovoru toxická, jaký bude asi zbytek organizace? Personalista nebo náborář a nejen oni, jsou vizitkou vaší společnosti. Je důležité, aby to byl kompetentní člověk, loajální, angažovaný a disponoval patřičnou praxí, pro výkon této pozice. Často se v praxi setkávám s tím, že pozici zastává někdo, na koho tato práce takzvaně zbyla nebo je to dobrá pozice pro někoho, kdo má blízko k vedení společnosti

1) Nechte se vést personálním marketerém

Stejně jako si nedovolíte svěřit vaší výrobu nebo obchod do rukou diletanta, nemůžete si dovolit svěřit váš personální marketing prakticky někomu nekompetentnímu a nechat ho zlikvidovat. Pokud si s tvorbou personálního marketingu prakticky nevíte rady, dejte na externí poradenství a zkuste personálního marketéra.

2) Veďte nábor profesionálně

Je velmi důležité, aby byl proces náboru a přijímání zaměstnanců veden profesionálně, protože jedna negativní zkušenost může poškodit image celé společnosti. V době nedostatku lidí je více než důležité, umět dělat svou práci dobře, chovat se slušně a zodpovědně a především profesionálně.

3) Buďte trendy

To, co bylo spíše v letech 2013 až 2015 a bylo trendem, kdy firmy tvořily obsah a říkaly si: „On si ten náš obsah pro uchazeče někdo najde“. Zákazník nebo kandidát si přece náš obsah najde sám a také se to tak dělo.

Aby byly vaše aktivity v personálním marketingu dnes vidět a byly praktické a použitelné, je třeba je promovat nejrůznějšími způsoby. Pokud dnes vidíme obsah, tak je velice promyšleně cílený a integrovaný do personálně-marketingové koncepce, ale již nemáme takovou možnost vidět atraktivní a bohatý obsah. Obsah nám začal klouzat po povrchu, ale proč?

4) Jděte dále než ostatní

Dalším trendem je také investice společností do vydavatelství, blogerských a YouTube projektů, protože tato média dokáží prokazatelně ovlivnit své publikum uchazečů velice rychle a efektivně. Průmyslové firmy kupují mediální společnosti, protože zde najdou vše, co potřebují pro marketing svých produktů, ale také nových pracovních míst.

5) Začněte u sebe. Tvořte personální marketing prakticky a od srdce

Hodně firem dnes o obsahovém marketingu pro účely personálního marketingu prakticky tvrdí, že jim to nejde a že jim to nefunguje a nemají dost trpělivosti, a tak stále tlačí do popředí standardní způsob placené reklamy na Googlu nebo Seznamu. Je chybou si myslet, že toto je ta správná a jediná cesta, jak přetlačit onen obsah reklamou. Najdeme dnes společnosti, které svému obsahovém marketingu dávají maximum, odvedou obrovskou práci venku mimo firmu, ale i uvnitř sebe sama a dokáží to také náležitě propagovat.

6) Buďte vypravěči a tvořte obsah

Jak na personální marketing prakticky a odborně pro vaše HR. Jedním z řešení je naučit se vyprávět lepší příběhy, a to takové na kterých se všichni ve firmě podílí a dává to všem smysl. Být dobrým vypravěčem je také umění. Tradiční formy marketingu pro naplnění volných míst už nestačí. Obsahový marketing začíná čím dál více hrát svou klíčovou roli v personálním marketingu. Firmy musí tvořit kvalitní obsah, aby jejich lidské zdroje mohly dál růst.